Joan Abelló, la col·lecció convidada. Somiant el Cau Ferrat. Museu de Sitges

del 4 d'agost de 2023 al

En aquesta petita mostra expositiva estableixen diàleg les aspiracions del jove Abelló sobre el somni de crear a Mollet del Vallès una casa-museu com el Cau Ferrat de Sitges amb les fotografies del Centre de Documentació de la Fundació Municipal Joan Abelló que, en la celebració del centenari del seu naixement, es poden veure reproduïdes al museu que ell tenia com a inspiració.

Joan Abelló, la col·lecció convidada Coincidint amb la commemoració de l’Any Abelló, el Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès convida a diferents museus d’arreu del país a afegir-se a la celebració. Un conjunt d’actes i exposicions volen donar a conèixer la personalitat desbordant del pintor i col·leccionista Joan Abelló que es poden resseguir en la seva Casa Museu de Mollet i en el Museu Abelló, desplegant la seva col·lecció i la seva pintura per diferents punts de la geografia catalana per tal que les peces dialoguin amb obres dels fons d’altres Museus. A cada lloc, una complicitat. Somiant en el Cau Ferrat Amb un autoretrat seu de 1958, Joan Abelló proclama a la revista Correo de las Artes el somni de crear a Mollet del Vallès una casa-museu, una mena de Cau Ferrat com a Sitges. Comença a ensenyar casa seva i la col·lecció que hi té. El desembre del mateix any rep la visita de Baldomer Xifré, director de la revista, i de Màrius Lleget, que prepara un article per a la mateixa publicació, amb el títol «En el museo del pintor Juan Abelló». «Qui s’imagina que puguin existir en una casa particular de Mollet unes 1.000 obres pictòriques? I autògrafs de gran qualitat, ceràmica, vidres catalans, col·leccions raríssimes de postals i de meravellosos cartells de la Belle Époque?», es pregunta el periodista. «El dia de demà hauran d’asfaltar aquest carrer. Però això serà quan el museu sigui el que jo somio», assegura Abelló. D’aquí a dos anys obrirà la seva casa. En el record, el dia que havia proclamat a tot Mollet, al cinema Avenida, que volia tenir un museu. Tenia vint-i-quatre anys i acabava de conèixer Carles Pellicer. Un importantíssim fons fotogràfic conservat al Centre de Documentació de la Fundació Municipal Joan Abelló permet resseguir la construcció del seu somni: permet reviure les visites dels amics artistes a la casa, els concerts, els recitals i les obres de teatre que s’hi celebraven, les trobades del Club d’Art Abelló, la peregrinació dels periodistes per difondre la col·lecció, la construcció d’aquesta obra d’art en si mateixa que és la seva casa. El millor autoretrat de Joan Abelló.