Joan Abelló, la col·lecció convidada. Marès i Abelló, passió pel col·leccionisme. Museu Frederic Marès

del 26 d'octubre al 26 de novembre de 2023

Tot i ser el més important, no és la passió pel col·leccionisme l’únic vincle de l’escultor Frederic Marès i el pintor Joan Abelló. Aquesta petita mostra permet posar en diàleg les figures de tots dos col·leccionistes a partir de les reproduccions de dos objectes que, amb diferents significacions, van utilitzar tots dos artistes i ens permeten conèixer-los: dos llibres autobiogràfics i dues maletes de viatge.

Joan Abelló, la col·lecció convidada Coincidint amb la commemoració de l’Any Abelló, el Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès convida a diferents museus d’arreu del país a afegir-se a la celebració. Un conjunt d’actes i exposicions volen donar a conèixer la personalitat desbordant del pintor i col·leccionista Joan Abelló que es poden resseguir en la seva Casa Museu de Mollet i en el Museu Abelló, desplegant la seva col·lecció i la seva pintura per diferents punts de la geografia catalana per tal que les peces dialoguin amb obres dels fons d’altres Museus. A cada lloc, una complicitat. Marès i Abelló, passió pel col·leccionisme L’escultor Frederic Marès (1893-1991) i el pintor Joan Abelló (1923-2008), a més de donar les seves col·leccions a les ciutats que els van veure néixer –Barcelona i Mollet del Vallès, respectivament– i de veure convertit en realitat el seu somni de tenir un Museu van deixar per escrit les seves il·lusions i els seus records en dos llibres autobiogràfics. El mundo fascinante del coleccionismo y de las antigüedades. Memorias de la vida de un coleccionista de Frederic Marès va sortir publicat el 1977. A més de glossar el tarannà del col·leccionista i de recollir la vocació pels objectes i per les antiguitats, l’escultor dedica un capítol destacat a la maleta que adquirí en el seu primer viatge a París i amb la que sempre s’acompanyà en els viatges de treball. Joan Abelló feu també dels viatges arreu del món una necessitat, per pintar i per ampliar la seva col·lecció. Va ser a la mort de Carles Pellicer, el seu mestre, quan va escriure L’hora del te. D’ell heretà algunes obres però sobretot una manera d’entendre i viure l’art que va projectar, després, a la seva casa de Mollet. Allà on avui revivim la seva passió per tot tipus d’objectes, des de ventalls, rellotges, ceràmica, vidre, joguines, agulles de barret, … en una col·lecció de col·leccions que evoquen el seu univers particular.