Joan Abelló, la col·lecció convidada. Espai Subirachs

del 7 de novembre de 2023 al 25 de febrer de 2024

Josep Maria Subirachs retratà el seu amic i pintor Joan Abelló el 1954 en aquest delicat carbonet que protagonitza aquesta petita mostra, amb la qual es vol donar a conèixer la visió plàstica de Subirachs sobre el pintor molletà.

Joan Abelló, la col·lecció convidada Coincidint amb la commemoració de l’Any Abelló, el Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès convida a diferents museus d’arreu del país a afegir-se a la celebració. Un conjunt d’actes i exposicions volen donar a conèixer la personalitat desbordant del pintor i col·leccionista Joan Abelló que es poden resseguir en la seva Casa Museu de Mollet i en el Museu Abelló, desplegant la seva col·lecció i la seva pintura per diferents punts de la geografia catalana per tal que les peces dialoguin amb obres dels fons d’altres Museus. A cada lloc, una complicitat. Joan Abelló, la col·lecció convidada a l’Espai Subirachs Joan Abelló s’autoretratà sovint al llarg de la seva vida i demanà també a centenars d’artistes que el retratessin. Més de 200 retrats configuren un dels conjunts més singulars de la seva col·lecció. S’exposen habitualment a la Casa del Pintor i constitueixen un mirall més per entendre’n la personalitat i la xarxa extensa de relacions que mantingué amb artistes tant de la seva generació com més joves que ell. Josep Maria Subirachs el retratà el 1954 en aquest magnífic carbonet que presentem i que va formar part de l’exposició La col·lecció viscuda, la vida pintada, amb què el Museu Abelló va commemorar el centenari del pintor i col·leccionista. No és l’única obra de Subirachs que figura en el fons. Horitzontal forma part del discurs expositiu amb què el Museu Abelló desplega el seu passeig per l’avantguarda catalana. Subirachs va fer donació d’aquesta escultura poc després de visitar per primera vegada el museu que l’amic Abelló acabava d’inaugurar. Una altra obra, testimoni en aquest cas de la mirada còmplice de Subirachs amb Antoni Gaudí, és la petita caixa de bronze que conté un retrat de l’arquitecte, i que Abelló adquirí per a la seva col·lecció.