Joan Abelló, la col·lecció convidada. Museu de Granollers

A partir del 22 de desembre 2023

EXPOSICIÓ FORA DEL MUSEU

«Em poso a pintar i de vegades sembla que els tubs de color em ragin de l’ànima.» Joan Abelló

Homenatge al Vallès (1995)de Joan Abelló és la pintura convidada pel Museu de Granollers per celebrar el centenari del pintor. Procedent del Museu Abelló de Mollet, l’obra dialoga amb Paisatge d’estiu (1986), una pintura del mateix artista que pertany a la col·lecció del Museu de Granollers.

Amb l’elecció del títol Homenatge al Vallès, Joan Abelló va voler commemorar la veneració que sentí tota la seva vida pel paisatge d’aquesta comarca on va néixer. Des ben jove, i atret per la pintura del gran pintor paisatgista Joaquim Mir, que sortí a pintar-lo. A través dels seus olis, assistim a la transformació del paisatge. Alguns indrets anaren desapareixent rere el creixement industrial; d’altres, s’hi resistiren mentre esperaven pacientment que el pintor els copsés amb aquella generositat de color i de pinzellada que el caracteritzà «Descobreixes el color al camp, no a l’estudi», afirmava. Fins al darrer dia de la seva vida, necessità tenir el color a prop. Un color que abocava en les seves obres amb força, ja fos en un camp de bladars o en un mar embravit com el de Cap de Creus (1990), l’altra pintura de Joan Abelló que figura en la col·lecció del Museu de Granollers. I ho feia amb tota la gamma de colors possibles, amb tota la matèria abocada en la tela, com un si assistíssim a l’espectacle d’un magma de volcà, escumejant i encès, que deia el mateix Abelló.