Joan Abelló, la col·lecció convidada. Abelló i Rebull. Museu de Reus

del 14 de novembre de 2023 al 15 de gener de 2024

EXPOSICIÓ FORA DEL MUSEU

Joan Abelló i Joan Rebull  van mantenir una bona amistat des que es van conèixer el 1949, Abelló va comprar moltes obres per a la seva col·lecció de Mollet, avui el Museu Abelló en té més d’una trentena

Joan Abelló, la col·lecció convidada

Coincidint amb la commemoració de l’Any Abelló, el Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès convida a diferents museus d’arreu del país a afegir-se a la celebració. Un conjunt d’actes i exposicions volen donar a conèixer la personalitat desbordant del pintor i col·leccionista Joan Abelló que es poden resseguir en la seva Casa Museu de Mollet i en el Museu Abelló, desplegant la seva col·lecció i la seva pintura per diferents punts de la geografia catalana per tal que les peces dialoguin amb obres dels fons d’altres Museus. A cada lloc, una complicitat.

Abelló i Rebull

Joan Abelló i Joan Rebull no tan sols van mantenir una bona amistat des que es van conèixer el 1949, sinó que aquest fou un dels escultors més apreciats per Joan Abelló. Ho testimonien les trenta-tres obres que va adquirir per a la seva col·lecció, entre les que destaca el retrat que Rebull feu d’Abelló i que forma part de la gran galeria de retrats que més de dos-cents artistes feren al pintor molletà al llarg de la seva vida.

Algunes de les fotografies que permeten documentar la relació entre els dos i que es conserven al Centre de Documentació de la Fundació Joan Abelló, ens els situen a la casa d’Abelló de Mollet. Conscient de l’interès d’Abelló per la seva obra i de com anava incorporant-la a la seva col·lecció, Rebull el va visitar en diferents ocasions. Va poder conèixer, per exemple, la compra del guix de La gitaneta, una obra especialment estimada per ell per haver estat mereixedora del Premi Campeny el 1938, i es va fotografiar de manera distesa amb Abelló a l’interior de la seva casa, poc abans de morir. El 1997, dos anys abans de veure inaugurat el seu Museu, Joan Abelló encara va adquirir per a la seva col·lecció particular La nena de les trenes, una obra que la família té en dipòsit a la Fundació.

El 2001, el mateix any que Joan Abelló inaugurà la seva Casa del Pintor, el seu Museu va aplegar una gran exposició sobre Joan Rebull.