Joan Abelló, la col·lecció convidada
Coincidint amb la commemoració de l’Any Abelló, el Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès convida a diferents museus d’arreu del país a afegir-se a la celebració. Un conjunt d’actes i exposicions volen donar a conèixer la personalitat desbordant del pintor i col·leccionista Joan Abelló que es poden resseguir en la seva Casa Museu de Mollet i en el Museu Abelló, desplegant la seva col·lecció i la seva pintura per diferents punts de la geografia catalana per tal que les peces dialoguin amb obres dels fons d’altres Museus. A cada lloc, una complicitat.
Casa Turull, Museu d’Art de Sabadell
Entre les parets del pis del passeig de Gràcia, número 4, de Barcelona on visqué els últims anys de la vida el pintor i col·leccionista Carles Pellicer, Joan Abelló aprengué a assaborir el gust per les tertúlies i el col·leccionisme. A tot el que Pellicer li va ensenyar, dedicà L’hora del te. El llibre és un homenatge al mestre i a una manera d’estimar la paraula, l’amistat i els objectes que ens fan com són. Molts, Abelló els va incorporar per sempre més a la seva pintura.
Carles Pellicer havia viscut moments inoblidables amb l’actriu Sarah Bernhardt en el París de tombants de segle i a Barcelona. Els records els transmeté a Joan Abelló i ell els recollí en el llibre L’hora del te. Per a Sarah Bernhardt, exclusivament, per a les seves visites a la capital catalana, Pellicer feu reproduir la chaise-longue que tenia a París. Fou, amb el cobricel de pell amb què li agradava abrigar-se, un dels mobles més estimats de casa seva i que volgué que conservés Joan Abelló, en morir. Avui rep els visitants a la Sala Pellicer de la Casa del Pintor.
Damunt la chaise-longue, Abelló es retratà. La pintà, també; com la cadira que lluïa sempre al seu costat, a Can Pellicer. Mobles que parlen d’una vida, com les parets, els teixits, els ornaments i el mobiliari de la casa Turull de Sabadell, seu del Museu d’Art de la ciutat que s’obre a convidar, en el seu centenari, Joan Abelló. Aquí on els Turull rebien les visites d’il·lustres personatges i on obsequiaren la mateixa reina d’Espanya Isabel II amb un dinar d’honor. Sarah Bernhardt, a París, era a punt de debutar al Théâtre de l’Odéon amb Les dones sàvies, de Molière.